• Terug in de tijd: De Engeland story

Datum: 24 t/m 28 februari 1967

Het vertrek

Op vrijdag 24 februari vertrokken we uit Sluis met 44 man sterk voor een vierdaagse trip naar Londen op uitnodiging van de Londense voetbalclub Larkhall Phoenix Footbal.
    Toen wij na een vlotte busreis de vrijdagavond aankwamen in het Lime Court hotel ging een deel van de menTerug in de tijd: de Engeland Story
    Datum: 24 t/m 28 februari 1967sen nog even de stad in, anderen zochten om ongeveer elf uur hun bed op.
    Om half twee werden enkelen wakker, nadat er rook in de kamer kwam.
    Er werd gelijk door een aantal mensen brandalarm gegeven, er was toen voor sommigen langs de gang al geen doorkomen meer aan.
    Dat heeft velen doen besluiten om langs het raam te vluchten om zo aan het vuur te ontkomen.

Twintig Sluizenaars verloren al hun bezittingen, waaronder geld, papieren en kleding.
    We werden door de Engelse voetbalclub waar wij tegen moesten spelen op alle mogelijke manieren geholpen die nacht.

Zelfs kleren, schoenen en andere benodigdheden werd ons verstrekt.
    Wij kregen zelfs nog die nacht onverwacht bezoek, van de toen Engelse internationale rechtsback George Cohen die vertelde met ons mee te leven in deze moeilijke
    omstandigheden.

De terugreis

De maandag na nog even de stad bezocht te hebben werd de terugreis aanvaard.
    Toen wij bij Dover aankwamen van waaruit wij de oversteek per ferry naar Oostende zouden aanvatten, stak er een zware westerstorm op en moesten wij enige tijd wachten.

Na een aantal uren moesten wij te voet de boot op, omdat het, als wij in de bus bleven zitten, te riskant was voor persoonlijke letsels.
    De bus ging dan ook alleen met de chauffeur de boot op, die nogal lelijk op en neer ging, maar het liep gelukkig goed af.
    Toen wij dan toch uit Dover vertrokken ging de boot toen hij buiten de haven op volle zee kwam zo te keer dat de boot alle kanten uitgeslingerd werd.
    De borden, glazen en al wat los zat werd de salon door geslingerd.

De aankomst in Oostende:
    Om zes uur dinsdagmorgen arriveerde in een barre westerstorm de voetbalclub S.V. Sluis.
    Met supporters en al in de veerhaven van Oostende, het hagelde, sneeuwde en regende.
    Een trieste afsluiting van bewogen dagen, waarbij verschillende mensen zoals gemeld, in Londen een groot deel van hun bezittingen door een hotelbrand hadden verloren.

Even ging de deur open en gelijk weer dicht, want de pers was ter plaatse.
    Straks in Sluis riep men in de bus. Iedereen zag er zwaar vermoeid uit.

De woensdagmorgen stond er in Dagblad de Stem de volgende krantenkop:

De thuiskomst in Sluis

Toen om half acht de bus de Beestenmarkt opreed bij café-restaurant Oud Sluis, met toen als eigenaar G. van Westen, rende iedereen uit het café naar buiten, ook burgemeester van Hootegem was daarbij aanwezig.

Het was een ontroerend weerzien na dagen en uren van angstige spanning. ook voor de achtergebleven familieleden en kennissen.
    Er werd eerst niet veel gezegd want iedereen moest even bijkomen.